torsdag 20 september 2018

En dag ska jag lämna allt det här

En dag ska jag lämna allt det här (inbunden)

Efter att ha läst och tyckt mycket om Katarina Bivalds tidigare böcker var jag väldigt nyfiken och förväntansfull inför En dag ska jag lämna allt det här, som släpptes nu i slutet av augusti. 

Berättelsen om Henny är ovanlig, för Henny dör väldigt tidigt i boken, men ändå är det hon som i princip berättar fortsättningen för oss. Först var jag lite irriterad på detta författargrepp, men tyckte mer och mer om berättelsen ju mer jag lärde känna alla människorna i boken och deras egenheter. Älskar att Hennys pappa tar mer och mer plats! 

I en liten ort som Pine Creek, där berättelsen utspelas, är det inte lätt att vara annorlunda. Allt kring hbtq blir liksom lite större och svårare, vilket vi också får vara med om i berättelsen. Så är det på många platser fortfarande i dag. Kanske kan En dag ska jag lämna allt det här hjälpa till lite, på sitt sätt som skönlitterär bok. 

Så summan av kardemumman, även fast det tog lång tid för mig att läsa boken av diverse anledningar, där berättarrösten var en av dem, så tycker jag mycket om berättelsen ändå och skulle tycka att det vore kul att ta in på motellet i Pine Creek. 

Inga kommentarer: