torsdag 13 september 2018

Drömdagboken


Då jag varit förtjust i Agneta Sjödins tidigare böcker var jag väldigt nyfiken på hennes senaste, alldeles nya, Drömdagboken. Här möter vi den kända programledaren Helena, som har jobbat inom televisionen länge men nu börjar få ont om jobb. Nya yngre förmågor prioriteras före henne i olika tv-program. På den privata fronten är det också ledsamt då hon varit singel en längre tid. Helenas glädjeämnen är bl.a. dottern Moa och hennes tjejkompisar.

Utan att känna Agneta Sjödin, utan enbart det jag vet om henne via sociala medier och tidningsintervjuer, så känns boken som en fiktiv biografi. Mycket skulle vara kunna taget ur hennes eget liv och från tv-branschen med hela metoo-rörelsen. Även om jag i sig tycker om berättelsen och mycket av det som finns där så känns det ändå lite som en besvikelse. Inget nytt. Tankarna om att försöka tänka positivt och att man kan påverka sitt liv genom sina tankar är positiva, men i övrigt känns allt "redan berättat" på andra sätt.

Jag vet dock att Agneta kan berätta intressanta berättelser och ser fram emot nästa bok av Agneta Sjödin.

Inga kommentarer: