måndag 30 november 2015

Frågor och svar till min hemliga bokvän

  • Vilken genre är du mest förtjust i?
    Jag gillar familjedramer över generationsgränserna, vanliga romaner kan man nog säga. Feelgood är också härligt. Sedan läser jag en och annan deckare, men de tillhör en minoritet i mitt läsande.
  • Favoritförfattare? Har du redan allt som de skrivit?
    Du kan läsa i mina listor till höger vad jag läst tidigare. Ska ta och uppdatera dem också. Men de jag har allt av är bl.a. Lucy Dillon och Denise Rudberg.
  • Finns det någon genre eller författare som du är nyfiken på och gärna vill testa?
    Jag vet inte. Jag läser nog redan den typen av böcker som jag tycker om.
  • Finns det någon genre eller författare som du skyr som pesten?
    Vill inte läsa om onaturliga ting, vampyrer eller övernaturlighet av något slag. Ej heller science fiction alltså. Tycker heller inte om att läsa om barn som far illa.Och just ja, skräck gillar jag inte heller...
  • Vad är du ute efter när du läser? (verklighetsflykt, bildning, romantik, nya erfarenheter, äventyr, igenkänning, uppleva andra tider/världar…) försök beskriva så din hemliga bokvän får ett hum om vilken läsare du är.
    Verklighetsflykt, romantik, uppleva andra världar... ungefär så.
  • Läser du på andra språk än svenska?
    Har köpt en bok på engelska som jag fått rekommenderad till mig som jag ska ta itu med framöver, men jag läser allra helst på svenska.
  • Lyssnar du på böcker? I vilket format i så fall?
    Nej, jag lyssnar inte på böcker. Jag har så svårt att hålla fokus då.
  • Har du någon önskebok?
    Nej, det är roligt att bli överraskad.
  • Samlar du på en viss sorts böcker? Har du någon lista på vad du saknar i samlingen?
    Nej, jag samlar inte på böcker. Jag köper de jag vill ha, men idkar ingen samling.
  • Har du något emot begagnade böcker?
    Nej, inte om de är i välskött skick.
  • Vad gör du helst på fritiden?
    Umgås med familjen, motionerar, läser böcker och tidningar.
  • Är du kaffe- eller tedrickare? Vilken smak i så fall?
    Älskar te (svart te). Earl grey är en favorit. Annars gillar jag också svarta teer med smak av frukt eller bär.
  • Vilken typ av godis gillar du? Favoritsnacks?
    Äter enbart choklad. Tycker om det mesta i chokladväg.
  • Vilken typ av godis gillar du inte?
    Jag tycker nog om allt i godisväg.
  • Är du allergisk mot något, eller finns det något du inte äter av annan anledning (t ex om du är vegan)?
    Nej
  • Favoritfärg?
    Blå, svart, beige, vit.
  • Samlar du på något?
    Nej, fast jag tycker om fina tvålar och servetter.
  • Har du någon pysslig hobby?
    Pysslar ingenting. Om inte bakning skulle falla under den frågan. Tycker om både bakning och matlagning.
  • Vilken typ av filmer/teveserier och musik gillar du?
    Drama och romantiska komedier. Ser väldigt lite på filmer eller serier tyvärr.
  • Vad skulle du verkligen bli glad över att få i ett paket till jul?
    Åh, jag skulle bli glad över det mesta. Att få ett välfyllt paket är ju toppen hur som helst!!
  • Vad skulle du bli mindre glad över att få i paket från din bokvän?
    Det är i så fall böcker fyllda med vampyrer:). 

Jag hoppas att du, min hemliga bokvän, blivit lite klokare av detta. Du får gärna ställa frågor så ska jag svara. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej, Secret Santa här! Paketplaneringen är i full gång och jag har ett rätt bra hum om innehållet :) Vi läser rätt olika saker, så jag hoppas jag får till det bra.

Boklusen sa...

Spännande, spännande! Skriv om du har någon fundering!