tisdag 18 november 2014

Britt-Marie var här

Efter att ha läst mycket gott om Fredrik Backmans senaste bok Britt-Marie var här var det dags för mig att läsa något av honom igen. Jag tyckte mycket om En man som heter Ove och det är svårt att komma med något nytt som är lika bra, när det var en så speciell bok.

Boken handlar om Britt-Marie som skiljer sig från sin man och blir tvungen att ta ett jobb i den lilla byn Borg. Britt-Marie, som är en väldigt speciell person (inte helt olik Ove) får möta nya människor och nya erfarenheter.

Till en början var jag inte så förtjust i boken. Jag tyckte att den var lite omständig och tyckte heller inte om Britt-Marie. Men ju längre jag läste, ju mer tyckte jag om både handling och Britt-Marie. Men det är svårt att läsa något av Fredrik Backman igen. Mycket är så likt, men ändå inte riktigt på samma sätt. Boken om Ove var ju oslagbar.

Inga kommentarer: