onsdag 8 oktober 2014

Mellan fyra ögon

Åh, varför läste jag så fort? Så typiskt. När jag njuter av att läsa en bok så kan jag inte sluta. Då jag egentligen borde dela upp läsningen så att den räcker länge.

Mellan fyra ögon är Denise Rudbergs fjärde bok om åklagarsekreteraren Marianne Jidhoff och är precis lika bra som de tidigare. Spännande, bra flyt, intressanta privata karaktärer som vi får följa under tiden som de arbetar med att lösa mordgåtan och Marianne är ju en riktig höjdarkaraktär som man bara tycker så mycket om.

Sedan älskar jag den eleganta sidan av de här böckerna, vars genre just kallas elegant crime. Att få följa med i vackra områden och lägenheter, tjusiga vanor, fina kläder och så de underbart goda tryfflarna från Ejes choklad. Den affären har gjort ett klipp, om jag hade bott i Stockholm hade jag genast stegat dit och införskaffat lite goda praliner.

Ja, synd nu bara att det är ett år till nästa bok. För något annat kan man väl inte vänta sig, tyvärr.

Inga kommentarer: