onsdag 8 augusti 2012

Nästan hemma

Vilken bok! Jag hade inte hört talats om Nästan hemma skriven av Jean Kwok så mycket innan jag började läsa boken, men sveptes genast in i den och hade mycket svårt att lägga ifrån mig boken förrän jag läst färdigt.
Nästan hemma handlar om Kimberly och hennes mamma som emigrerar från Hongkong till New York. Mostern ska hjälpa dem till ett bra liv och anställer mamman på familjens syfabrik samt ordnar en lägenhet till dem. En lägenhet med trasiga fönster och full med kackerlackor och råttor. Kimberly är ett mycket intelligent barn och klarar sig väldigt bra i skolan trots hennes språkliga brister, vilket är hennes räddning.

Vi får följa Kimberlys liv och hennes svårigheter att växa upp i två helt olika kulturer. Mycket intressant! Boken har nominerats till diverse priser och bl.a. varit en favorit i tidningen "O, The Oprah Magazine".

Betyg: 4

3 kommentarer:

Fru E sa...

Jag tyckte också mycket om den! Tänkte mycket på de kinesiska sömmerskorna och deras arbetsvillkor = modernt slavarbete!

bloggbohemen sa...

Såg den på biblioteket men lånade den aldrig. Nu skriver jag upp den på läslistan för det här tror jag verkligen är en bok för mig.

Boklusen sa...

Ja, den är riktigt intressant och bra.