lördag 21 januari 2012

Simon och ekarna


Det var länge sedan jag läste något av Marianne Fredriksson, men nu har jag läst nyåtergivna Simon och Ekarna. Första upplagan gavs ut 1985 och nu har Bonnier pocket givit ut den igen i samband med att boken har filmatiserats.

Simon bor i Göteborg hos en familj som han är adopterad av, men som han till en början inte vet om. Lite annorlunda än sin mor och far tycker han om att studera och satsar på skola och utbildning, något som inte höjs till skyarna i hemmet. I skolan träffar han Isak, som är jude, och de blir mycket goda vänner. Isaks och Simons familjer umgås alltmer med varandra.

Boken är intressant på flera olika sätt. Hur våra familjerelationer påverkar våra liv, att få följa ungdomarnas väg in i vuxenlivet, hur moderskapet kan kännas osv.

Jag har inte sett filmen och vet inte heller om jag ska göra det. Jag är sällan intresserad av att se en film efter att jag läst boken. Det blir liksom sällan bättre...

Betyg: 4

Inga kommentarer: