torsdag 31 mars 2011

Rymd utan stjärnor

Rymd utan stjärnor är Jonas Moströms fjärde bok i serien Axberg och Jensen, men den första som jag läser av honom. På något underligt sätt har denna författare gått mig förbi och det är lite synd, men jag kan ju ta igen det;)!

Rymd utan stjärnor utspelas till stor del på Sundsvalls sjukhus då en en överläkare försvinner på ett mystiskt sätt. Dessutom är denne överläkare kriminalinspektör Sofia Waltins faster, vars pappa haft en konflikt med överläkaren under lång tid.

Det är intressant att följa poliserna Waltin och Axbergs privatliv samtidigt som utredningen hela tiden hålls spännande i boken. Ja, det är ganska vanlig kriminalroman, men med högt tempo och lite saker som händer vid sidan av som jag gillar. Dessutom utspelas den i Sundsvall, en stad som jag bott i en gång i tiden och det är ju skoj att känna igen sig lite i miljöerna. Jag kommer definitivt att läsa mer av Jonas Moström i framtiden.

Betyg: 4

3 kommentarer:

Lotten sa...

Jag gillar verkligen Moströms böcker, även om de väl är ganska "enkla". Var lite besviken på hans senaste.
Men jag bor i Sundsvall så det bidrar säkert till min förtjusning:-D

Boklusen sa...

Till Lotten: Visst är de enkla, men det är väl de flesta deckare. Perfekt ressällskap!!

Bokbrus sa...

Jag har också ganska nyligen upptäckt Moströms böcker. Jag har nu läst tre av hans fem hittills utgivna böcker. En ny släpps den 25 maj, "Evig eld".