torsdag 7 februari 2019

Inifrån

Inifrån (ljudbok)

Nu har jag lyssnat på Anna Kinberg Batras Inifrån, en slags memoarbok över hennes politiska liv. Vi får följa hennes politiska liv (och lite privatliv) under hennes senaste år vid makten från och med att Reinfeldt avgick. 

Varför jag valde att läsa den här boken var egentligen ur ett feministiskt perspektiv. Blir kvinnor behandlande på ett annat sätt än män i maktsituationer? Det sägs ju att AKB behandlades på ett annat sätt än hennes manliga kollegor och här får vi höra hennes version plus hennes version på det politiska maktspelet. 

För mig personligen som är så där "mittemellan"-intresserad av politik blev det lite för mycket emellanåt samtidigt som det var intressant. Jag kan tänka mig att det finns de som inte uppskattar den här boken så mycket då AKB tar upp både de som varit ett stöd för henne i arbetet och de som inte varit det, samtidigt som jag tycker att det är bra att någon vågar skriva om det politiska livet även om det är sett ur en persons perspektiv. Ett stort plus med boken är att Anna Kinberg Batra själv läst in boken. 

Inga kommentarer: