tisdag 21 augusti 2018

Bokig enkät!


Den här "bokiga" enkäten hittade jag hos Bloggbohemen. Skriv gärna om ni lånar den vidare så får jag läsa era svar!

Var köper du dina böcker?
Oftast i någon av näthandlarna. Enkelt och billigt!

Förhandsbeställer du nya releaser? Gör du det i butik eller online?
Ja, det gör jag ibland. Alltid online! En del böcker bara måste jag ha så fort som möjligt. 

Hur många böcker köper du i genomsnitt per månad?
Omöjligt att svara på, vissa månader fler och andra inga alls. Har minskat betydligt tack vare rec.ex och att jag kan läsa e-böcker på Storytel. 

Lånar du från biblioteket?
Ibland, mest facklitteratur. Förr i tiden var jag storkund där. 

Hur många böcker brukar du låna per gång?
En till fyra.

Vad är din åsikt om biblioteksböcker?
Jag älskar biblioteket! Både miljön och biblioteket som institution. En gåva till folket helt enkelt och jag hoppas att det alltid kommer att finnas även om det moderniseras med tidens gång. 

Hur känner du inför att köpa böcker på secondhand?
Jag har inget emot det, men jag går så sällan på second hand att det aldrig blir av att jag köper böcker där.

Har du en egen hylla för olästa böcker eller blandar du olästa med lästa?
Jag försöker att ha en egen hylla för olästa böcker, men de kan ligga i andra högar också. Ingen vidare ordning med andra ord!

Planerar du att läsa alla böcker du köpt?
När jag köpte dem var planen förstås att läsa dem. I verklighet blir det dock inte alltid så.

Vad gör du med böcker du köpt men som du känner att du inte kommer läsa/inte tyckte var bra?
Jag ger bort en hel del. Sedan skänker jag till typ "Röda korset". Jag kan inte behålla alla tyvärr, mitt hus räcker inte till. 

Har du donerat böcker?
Japp!

Har du haft köpstopp någon gång?
Nej, jag har faktiskt inte haft något behov av det. Jag kan tycka att jag är rätt sansad med mina bokinköp numera. Det var nog värre förr i tiden, men något köpstopp kan jag inte erinra att jag haft. 

Känner du att du köper för mycket böcker?
Nej, inte alls. Jag försöker köpa rätt böcker. Böcker som jag vill behålla över tid och facklitteratur som jag tror att jag kommer att använda regelbundet. 

1 kommentar:

bloggbohemen sa...

Att köpa rätt böcker har jag också blivit bättre på, men ändå lyckas en del bli hyllvärmare. :)