torsdag 31 augusti 2017

Bitterfittan

Bitterfittan av Maria Sveland är en bok jag hört talats om länge, men inte läst. Den gavs ut 2007, men jag trodde faktiskt innan att den var ännu äldre. Jag tycker att den funnits med länge. Nu var det hur som helst så att min bokklubb bestämde sig för att läsa den. Man får väl nästan säga att det är en modern klassiker, i allafall inom feministkretsar så vi tyckte att det var en bok man bör ha läst.

Sara är 30 år och lämnar son och man hemma och åker till Teneriffa. Sliten och trött behöver hon vila upp sig, vilket möts av en del reaktioner. Hur kan man som mamma ge sig av utan familj i en vecka? Själv funderar Sara mycket över hur det blivit. De som skulle vara så jämställda och så är det ändå hon som drar det tyngsta lasset och blir så trött.

Kanske läste jag boken vid fel tidpunkt, men jag tyckte att boken var lite långdragen och kanske inte så vass som jag trodde att den skulle vara. Vi var alla lite kritiska i bokklubben och när vi skulle sätta betyg på boken så tyckte vi var och en att den inte var värd mer än en 3:a. Tyvärr.

1 kommentar:

Villa Frejas bokblogg sa...

Den har jag sett så många gånger i bokhandeln och på instagram osv men den har aldrig riktigt lockat mig. Än.