tisdag 10 november 2015

Champagne på skånska

Tre kvinnor från skåne, Monika Carnehult, Lillemor Bruce och Johanna Holm, debuterar tillsammans med boken Champagne på skånska. Innan jag började läsa så funderade jag över om det var möjligt att tre författare skriver en gemensam bok och om det skulle märkas i texten. Jag kan så här efteråt säga att jag märkte ingen skillnad motför om det varit en enda författare. Texten flöt på fint och språket var detsamma boken igenom.

Champagne på skånska handlar om Ellinor som arbetar som projektledare på en reklambyrå i Lund. En dag får hon plötsligt ett samtal där hon får veta att hennes far ligger i koma på sjukhuset. Ellinor som inte träffat sin far på flera år, åker dit för att hälsa på honom. För att ta en paus från sjukhuset åker hon till familjens gamla lantställe vid havet och genast kommer många minnen tillbaka som hon förträngt.Det här är inkörsporten till Ellinors rannsakan över sitt liv som för med sig nya bekantskaper och nya beslut.

Det här är en trevlig feelgoodbok med det vanliga innehållet; kärlek, vänskap och vackra miljöer. En fin lättsam underhållning helt enkelt! Jag läser gärna nästa bok av den här trion.

Inga kommentarer: