tisdag 21 januari 2014

Boel och Oscar

Häromdagen hade vi bokklubbskväll och diskuterade Josefine Sundströms bok Boel och Oscar. Det var en urtrevlig kväll på alla sätt och vis och som vanligt underbart god mat. Såklart diskuterade vi även boken och vi tyckte alla om Boel och Oscar.

Jag tyckte om att läsa om deras vänskap och hur den växte fram allt eftersom. Tänk att bådas liv hade varit så annorlunda om de inte hade träffats! Boel flyttar in i det bostadshus som Oscar redan bor i. Boel är i 30-årsåldern och Oscar är gissningsvis i 80-årsåldern. Båda två har ett förflutet med mycket känslor och skuld. Deras vänskap  hjälper dem att ta nästa steg i i positiv riktning i livet.

Josefine Sundström har även skrivit Vinteräpplen. När jag läst denna så kände jag att jag ville läsa den med och började kolla upp den. Då upptäckte jag att jag redan läst den. Vilket dåligt minne jag har ibland! Sånt borde jag ju komma ihåg.

Något vi också diskuterade på bokklubben är pocketbokens omslag. Vi tycker inte alls att den stämmer med bokens innehåll. Varför har man valt en sådan omslagsbild? Tror de att det lockar fler köpare? Konstigt.

Inga kommentarer: