tisdag 22 oktober 2019

Sent på dagen

Sent på dagen (inbunden)
På Bokmässan hade jag den stora glädjen att få lyssna på Tessa Hadley och jag blev så sugen att köpa hennes senaste bok, Sent på dagen. Jag fick den även signerad och hade glädjen att få samtala med henne under den korta tiden. En förtjusande kvinna som man bara vill höra mer av!

Ändå måste jag säga att Sent på dagen överraskade mig. Så mörkt, oväntat och gripande. Det handlar om fyra vänner som umgåtts sedan tjugoårsåldern. Här får vi följa de olika tiderna i livet i parallellhandlingar och det nystas fram mer och mer att det liksom varit lite rörigt och inte alltid tipp topp i relationerna. Hur som helst så börjar romanen med att Lydia ringer och berättar för vännerna att maken Zack dött i en hjärtinfarkt.

En berättelse som skaver lite för mig som älskar feelgood. Inte riktigt feelgood om jag säger så. Samtidigt så väckte Sent på dagen mycket tankar och kommer att leva kvar i mig ett tag. Jag vill gärna läsa hennes tidigare Syskonen också.

Inga kommentarer: