tisdag 28 maj 2019

Det första chiffret

Det första chiffret (inbunden)
Det spelar ingen roll vilken genre Denise Rudberg ger sig på. Hon lyckas med allt. Jag kände mig lite skeptisk inför den senaste boken, Det första chiffret, men blev glatt överraskad. Det är en spännande och intressant berättelse inom genren historisk skönlitteratur som handlar om tre kvinnor, Signe, Elisabeth och Iris. De förs samman tack vare deras matematiska förmågor som ska hjälpa Sveriges försvar under andra världskriget.

I den här första boken känns det som att man bara får en introduktion i resten av serien. För min del hade den gärna fått vara dubbelt så tjock så hade man kommit ännu längre in i berättelsen. Nu blev det bara en provsmakning kan man säga.Ser fram emot nästa del i serien då man förhoppningsvis ska få med sig lite mer.

Denise har berättat i diverse intervjuer att hon skickade in boken anonymt för att få den anonymt bedömd innan hon trädde fram. De flesta förläggare gissade på manliga författare. Det har jag dock svårt att förstå. Det finns ett så kraftigt feministiskt perspektiv att jag tror att de flesta manliga författare skulle fånga det sämre än vad Denise gör.

Inga kommentarer: