fredag 21 december 2018

Shirins första fall

Shirins första fall (häftad)

En av mina favoritförfattare, Katarina Wennstam, har gett ut kortromanen Shirins första fall, nu i höst. Som vanligt är inte noveller/kortromaner min bästa gren, då jag tycker att jag får med mig alldeles för lite, även om duktiga författare får in väldigt mycket i ett så litet omfång. Ändå kan jag tycka att det emellanåt kan vara perfekt med noveller, som tex denna som jag läst på en flygplats och kunde fokusera under lagom lång tid. 

Trots de få sidorna lyckas Wennstam att få till spänning. Något som håller i sig ända in i kaklet. Så är du sugen på en kort spännande historia kan jag varmt rekommendera denna! Här träffar vi Shirin som läser i tidningen att hennes klient från första fall som advokat precis släppts ur fängelset. Hade hon verkligen gjort ett bra jobb? Hon var ju så ny och hade inte tillräckligt med erfarenhet. Mannen fälldes för mord och Shirin får för sig att åka ut till mordplatsen och kika ännu en gång. 

Inga kommentarer: