torsdag 29 mars 2018

Återstoden av dagen

Senaste bokklubbsboken var Återstoden av dagen av Kazou Ishiguro. Ett val då vi ville förkovra oss inom nobellitteraturen, men inte läsa så tung litteratur.

Innan jag började läsa Återstoden av dagen visste jag knappt vad boken skulle handla om så det blev som en överraskning att få följa butler Stevens som ger sig ut på en bilresa genom landskapen i England. Hans första semester någonsin, som gissningsvis sker i äldre medelåldern.

Även fast berättelsen är långsam bitvis fångar den mig. Att få följa en butlers yrkesliv genom Stevens minnen och berättelser. Att få vistas i den engelska landsbygden. Att få ta del av de försakelser Stevens gjort genom åren, för sin husbondes skull. Det är inte så att jag vill läsa fler böcker av Kazou Ischiguro just nu, men jag är ändå glad över att ha läst denna.

Inga kommentarer: