lördag 22 oktober 2016

Betyg???

En återkommande fråga för mig när jag bloggar är det här med betyg. Jag sätter ju betyg 1-5 för att jag lätt ska kunna leta rätt på böcker som jag gillade och även för att jag uppskattar andra bloggare som gör det. Just för att det är enkelt att leta rätt på bra böcker.

Men sen blir det hopplöst. För hur kan man jämföra böcker med varandra om de är bra? Hur kan jag jämföra en ypperligt bra deckare med exempelvis "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg? Det går egentligen inte.

Kanske är det så att jag ska tänka betyg utifrån vilken typ av bok det är. Är det en klassiker så får den ett betyg efter hur jag gillar den i förhållande till det. Är det en deckare får den ett betyg i förhållande till andra deckare osv. Så ska jag nog göra framöver.

Hur tänker ni kring betyg? Fördelar? Nackdelar? Hur gör ni på er blogg?

4 kommentarer:

Anna Höglund sa...

Jag sätter betyd utifrån den upplevelse jag hade just precis när jag läste boken. Hur kändes det liksom i kroppen när jag slog igen efter sista sidan. Inte helt lätt alla gånger och samma bok kan ju få olika betyg vid olika tillfällen. Men på så sätt jämför jag inte riktigt böcker med varandra utan bara utifrån min egen upplevelse.

Monika sa...

Jag sätter också betyg på upplevelsen och då spelar det ingen roll vilken genre boken är. Precis som när det gäller betyg i skolan så är det ingen bra idé att jämföra olika böcker/personer med varandra. Den enas betyg påverkar på inget sätt betyget på en annan :)

Boklusen sa...

Det låter ju klokt!!

Boklusen sa...

Det låter ju klokt! Jag får nog tänka om lite!!