söndag 1 mars 2015

Bokbyte - Vår

Inspirerad av En bok om dagens tidigare bokbyten kör jag nu igång med ett eget, då jag tyckte att det var så roligt då. Bokbytet fungerar så att du blir tilldelad en bokvän som du skickar ditt brev till, medan du tar emot ett brev från en helt annan person.

För att kunna vara med i bytet ska du:
* Ha din postadress i Sverige.
* Driva en aktiv bokblogg (= bloggen ska ha varit igång minst fyra månader och ha en inläggsfrekvens på i snitt två inlägg per vecka). Det finns goda skäl för detta krav, så anmäl dig inte om du inte har bloggat aktiv under minst så lång tid.

Dessa datum gäller:
* Anmälan senast 15/3 till boklusen1@gmail.com. Skriv ner ditt namn, adress och bloggens adress, tack!
* Du får veta vem du skickar till senast den 22/3.
* Ditt brev ska skickas senast 10/4. Tänk på att det är påsk veckan innan, så planera ditt paket och utskick i tid!!

I ditt brev, som är en grön förfrankerad påse från posten i storlek L, ska följande finnas:
* En pocketbok som du tror att din bokvän kommer att tycka om. Nyinköpt, ej begagnad.
* Något ätbart; karameller, snacks, te, kaffe - som du tror att din bokvän kommer att gilla.
* Utfyllnadsmaterial bestående av trevliga överraskningar, kanske i form av fler pocketböcker (här kan böckerna få vara begagnade men i gott skick), servetter, tvål eller något annat som mottagaren är intresserad av. Du hittar på utfyllnadsmaterialet, och ditt syfte är att mottagaren ska bli glad.

Det brev som du skickar ska vara välfyllt!

Vett och etikett:
* Du hälsar på i din bokväns blogg och lämnar ett eller flera livstecken ifrån dig. Kom ihåg att inte avslöja vem du är när du gör detta! Var anonym och underteckna hälsningen med "Din bokvän" eller liknande!
* Du tackar för ditt mottagna brev i din blogg, så snart du bara kan. Lägg gärna ut bild på innehållet och skriv ut vilken bok du fick.
* Du hanterar namn- och adressuppgifter till din bokvän med diskretion. Var rädd om varandras anonymitet!

OBS! För att det där med anonyma livstecken ska fungera måste alla deltagare tillåta anonyma kommentarer under tiden som bytet pågår!

Under tiden ska du publicera ett inlägg om din smak vad gäller böcker. Du ska också skriva ett inlägg om vad du gillar i övrigt (godis, kaffe, te, snacks, film, färger... you name it!) som underlättar för din bokvän att fylla ett fint brev till dig. Tips på sådana inlägg kommer senare!

Frågor?

Välkommen med din anmälan! Sprid gärna detta bokbyte på din blogg så blir det kanske fler som vill delta.

9 kommentarer:

Charlie CS- Kulturtanten som älskar julen! sa...

Måste det vara en bokblogg?
Jag har en kulturblogg där jag ibland reflekterar om böcker och gör en och annan bokrecension?

Boklusen sa...

Tyvärr begränsar jag mig till bokbloggar så det ska bli lättare för de som är med!

Nelly sa...

Jag är gärna med!

Boklusen sa...

Kul! Maila mig dina uppgifter så är du med!

Tina sa...

Jag vill gärna vara med. Slänger iväg ett mail :)

Boklusen sa...

Kul! Välkommen!

TidningsIda sa...

Jag har både mejlat och försökt kommentera, vet inte om något av det funkat? Men jag vill gärna vara med :)

Boklusen sa...

Jag har fått din anmälan och har mailat dig för flera dagar sedan. Jag provade att maila dig nu igen. Konstigt!

CissiG sa...

Alltså för sent för mig?? Att vamed??