fredag 8 juli 2011

Den femte årstiden


Nu har jag läst så många deckare ett tag, så jag är nästan trött på alla mord. Nu blir det lite annat framöver! Den senaste kriminalromanen som jag läste var Den femte årstiden av Mons Kallentoft. Det är hans senaste (och sista??) bok om kriminalpolis Malin Fors i Linköping. Först sa Mons att han skulle skriva fyra böcker om Malin Fors, en för varje årstid. Men nu hittade han på en femte årstid och vem vet han kanske hittar på fler också?

Som vanligt i Mons böcker finner man ett lik som polisen arbetar vidare med för att se vem och varför som mördat personen. Likets röst får man höra då och då med jämna mellanrum. En del tycker att hans språk är jobbigt att läsa, men det tycker inte jag. Jag faller snabbt in i språket och tycker även om att läsa "änglarnas" röster då jag letar efter ledtrådar.

Självklart funderar man som läsare vad det innebär med en femte årstid och det försöker Mons förklara vid flera tillfällen. Alldeles för många, enligt mig. Man kan låta något frågetecken vara kvar till läsaren.

Jag tycker om att följa Malin Fors och gläds åt att hon har ett lugnare och mer positivt liv.

Betyg: 3

Inga kommentarer: