tisdag 28 september 2010

Flickan som vävde sidenmattor


Boken Flickan som vävde sidenmattor, skriven av Anita Amirrezvani, kom min chef med en dag och sa: "Den här måste du läsa". Jag tackade för tipset och tog hem boken och så har den legat några veckor för att jag har haft annat att läsa. Jag tyckte inte heller att den såg så intressant ut... Som tur är så misstar man sig ibland!

Boken handlar om en flicka som från början av boken är 14 år och bor i 1620-talets Persien. Fadern dör och för att överleva flyttar modern och flickan till ett par släktingar i en större stad. Därefter får man följa deras kamp för överlevnad, vänskap och kärlek.

Boken innehåller målande beskrivningar som skapar mängder av bilder i huvudet. Jag kunde nästan inte släppa boken efter att jag börjat läsa den, för jag var tvungen att få veta hur det skulle gå.
Betyg: 5

2 kommentarer:

Boktokig sa...

Oj, vad snabb du var att kommentera hos mig! hade ju knappt lagt ut inlägget förrän du gjorde en kommentar! :)

Flickan som vävde sidenmattor... jag gillar titeln och efter att ha läst vad du tycker om den blev jag så sugen på att läsa den!

Det är härligt när man läser en bok och upptäcker att man har fel om dewn och den är så mycket bättre än man någonsin kunde tro!!!

Ja, det är jobbigt när de höjer volymen under reklamen! Det gillar jag inte!

Det är svårt ibland när boken är bra och TV-programmet är bra och man måste välja!

Lotta - hyllan sa...

Jag tyckte också om den här boken, jättemycket!