torsdag 9 september 2010

Bokfrågornas ABC del 12

Nu kommer del nummer 12 i Enligt O:s bokfrågor.

Jag älskar listor och har listat lästa böcker sedan 1999. Hur kommer du ihåg vilka böcker du läst? Skriver du listor?
Oh yes, jag måste skriva listor. Annars glömmer jag hälften. Jag har skrivit upp alla böcker jag läst (ej facklitteratur) sedan 2004, men jag ångrar att jag inte börjat långt tidigare. I övrigt skriver jag också många sorters listor, handlingslistor, att göra listor osv.

Lyrik ligger mig också varmt om hjärtat. En genre som hemska svensklärare har förstört för allt för många. Vad är din relation till lyriken? Har du någon favoritpoet eller favoritdikt?
Jag läser sällan lyrik. Jag har aldrig fastnat för det.

Ledamöterna i Svenska Akademien är aderton till antalet. Vem är din favorit bland nuvarande och gamla ledamöter? Har du någon du inte förstår dig på?
Den ende jag har läst av akademiens ledamöter är Torgny Lindgren. Jag har ingen favorit och heller ingen som jag inte förstår mig på sådär direkt. Jag kan ha svårt att lyssna på Kristina Lugn däremot, tycker inte riktigt om hennes röst.

Sjung långsamhetens lov eller inte. Jag vill i alla fall att du ska berätta om en riktigt långsam bok som du läst.
Jag har lite svårt för långsamma böcker. Jag vill att det ska vara lite tempo. En bok som jag minns som ganska långsam, men som jag ändå tyckte mycket om är Dig vill jag sjunga milda sånger av Linda Olsson.

1 kommentar:

enligt O sa...

Listor är helt klart min grej också. Försökte få en sönderstressad elev att skriva en lista på vad han skulle göra den här veckan. Han satt bara och hade panik över vad han skulle göra istället för att göra det. Så funkar listor för mig. Boklistor önskar jag också att jag skrivit mycket tidigare!