torsdag 3 oktober 2019

Och eken står där än

 Och eken står där än (inbunden)
Redan från första raderna tycker jag så mycket om Sofia Lundbergs nya bok Och eken står där än. Jag vet inte om det är något med lugnet och språket. På något vis tycker jag mer och mer om Sofias böcker. Jag tycker om berättelsen i Och eken står där än och även Esther och Rut som vi får följa genom boken.

Esther har blivit ensamstående och har sonen Adrian varannan vecka. Den vecka Adrian är hos sin pappa är Esther riktigt ledsen och deprimerad. Ibland går hon ner till en gammal äng vid vattnet och en dag möter hon en äldre dam där, Rut. Rut blir ett mentalt stöd för Esther och hjälper henne att börja se lite mer positivt på tillvaron.

Egentligen tror jag inte man ska veta så mycket mer om boken, utan bara läsa och njuta och svepas med av berättelsen. En berättelse om vänskap trots stor åldersskillnad och även om destruktiva förhållanden. En rik berättelse helt enkelt!

Inga kommentarer: