torsdag 13 december 2018

Brutna ben och brustna hjärtan - en alldeles omöjlig jul

Brutna ben och brustna hjärtan: en alldeles omöjlig jul (inbunden)

Älskar julböcker! Nästa bok i min julläsning var Maria Ernestams Brutna ben och brustna hjärtan - en alldeles omöjlig jul. Marias språk föll mig i smaken redan från början av boken och innehållet gav mig en go' känsla. 

Vi träffa Lisbeth som bor ensam i Frillesås och tycker att det är lite väl trist som singel. Snart är det ju jul också då hon ska träffa sin lyckade syster och mamma och pappa som inte är särskilt inlyssnande på hennes behov utan allt ska ske på systerns önskemål. Dessutom kommer rektorn fram på skolans julbasar och önskar att Lisbeth kommer in till hennes kontor inom kort. Det verkar inte direkt lovande. 

Nu när jag läst ut boken känner jag mig väldigt kluven till berättelsen. Många delar tycker jag mycket om, men så finns det en del som stör mig väldigt mycket som också gör att berättelsen tappar det här "myset" som jag tycker att jul-lit ska ha. Jag har funderat på det och kommit fram till att det nog är mig det beror på. Jag är alldeles för präktig och har för dålig fantasi. 

Maria Ernestam var hur som helst en trevlig överraskning och jag vill definitivt läsa mer av henne!

1 kommentar:

Millas Hälsoblogg sa...

Jag gillade boken:) Om du vill finns mina tankar om boken att läsa på min blogg
Milla