tisdag 11 oktober 2016

Epidemin

Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig, men jag trodde nog inte att Epidemin av Åsa Ericsdotter skulle drabba mig på det här sättet. Nästan så det blev tungt att andas ibland...

Epidemin av överviktiga har drabbat Sverige och enligt statsministern är det tvunget att ta till hårda nypor för att få bukt med alla överviktiga människor. Det svenska folket ska tuktas och lära sig äta rätt och så lite som möjligt. Sockerskatter, ransonering i butiker, "kurser" och operationer är några av åtgärderna.

Kanske är det tänkt att boken enbart ska kopplas till samhällets "sjå" med vår kost, huruvida vi ska äta kolhydrater eller inte osv. Kanske är det också tänkt att få oss läsare att koppla temat till andra världskriget och det nuvarande rasistiska partiet SD. Hur som helst väcker boken många tankar och kommer att leva kvar i mig länge. Mycket läsvärd!

Inga kommentarer: