måndag 19 april 2021

Stöld

 


Under en längre tid har jag tänkt läsa Stöld av Ann-Helén Laestadius, men av många anledningar så blev det inte av. En dag så läste jag en artikel om samerna i en tidning och körde igång och började läsa direkt. Sedan var det svårt att sluta kan jag säga. Så intressant och spännande! När jag läste boken (och även efteråt) så var det ett samtalsämne från mig många gånger, att diskutera samernas levnadsvillkor. Har även slukat ännu fler artiklar som jag råkar på. 

Ann-Helén Laestadius har 100-tals polisrapporter som grund för sitt skönlitterära verk och det gör berättelsen väldigt trovärdig. Efter att jag läst boken så läser även jag om liknande händelser i nutid i norra Sverige. Om inte Stöld blir nominerad till Årets bok blir jag väldigt förvånad måste jag säga. Och till alla er som inte läst ännu. LÄS! 

Inga kommentarer: