tisdag 3 oktober 2017

Krokas

Elin Olofssons nya roman Krokas utspelas i Krokom, en liten by i Norrland. En by där ingenting händer, förrän tyskan Uli Hartmann kommer med tåget i september 1949. Letandes efter att få knyta ihop trådarna efter sin fd pojkvän som dog i kriget.

En stillsam roman som skapar inre bilder över Krokom och dess omgivningar. Väl skriven och berättad historia av Elin Olofsson, samtidigt som den inte biter sig fast riktigt i mig. Jag får i stället kämpa för att läsa ut boken. Kanske är det för att det är så svårt att tycka om någon av huvudpersonerna. Jag vet inte. Men jag skräms inte bort för det, har två böcker kvar att läsa; Då tänker jag på Sigrid och Till flickorna i sjön.

2 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Den boken är jag nyfiken på. Ska bli intressant att se om jag kommer att tycka om karaktärerna.

Boklusen sa...

Ja, det ska bli roligt att läsa dina tankar om boken.