måndag 29 augusti 2016

Fyren mellan haven

Till augustis bokklubbskväll valde vi Fyren mellan haven av M.L Stedman. En bok som satt sig i mitt minne och väcker många funderingar. En perfekt bokklubbsbok egentligen, så jag är riktigt nöjd över vårt val. Tips, tips, till er som har bokklubbar och funderar över bokval!

Tom är fyrvaktare och ska vakta fyren på Janus Rock, en liten ö en bra bit utanför Australiens kust. Här bor inga människor utöver fyrvaktaren och hans ev familj. Ensamt och ensligt. Tom träffar Isabel som han gifter sig med och som även hon önskar på Janus Rock. Nu ska jag inte skriva mer om innehållet. Jag är rädd för att det förtar läsupplevelsen då.

En intressant och bra bok på alla sätt! Inte så förutsägbar som en del böcker kan vara utan man får verkligen läsa vidare för att få sina funderingar och frågor besvarade. Inte heller är allt så perfekt. Men en underbar roman! M.L Stedmans debutroman! Undra vad som komma skall?

Jag upptäckte precis att boken har filmatiserats och kommer ut på biograferna i slutet av september. Jag brukar inte vara så intresserad av filmatiserade böcker som jag läst, men den här vill jag faktiskt se. 

Inga kommentarer: