måndag 7 oktober 2013

Invandrarna


 
 
Nu har jag äntligen läst del två i Vilhelm Mobergs utvandrarserie, Invandrarna. Jag vet inte varför det tog så lång tid innan jag började läsa boken när jag tyckte att Utvandrarna var så bra. Nu har Karl Oskar och Kristina kommit fram till New York och vi får följa deras resa till den plats där de ska börja bygga bo.
 
Vilken klassiker! Inte konstigt att det blivit klassiker av de här böckerna! Språket, beskrivningarna, persongalleriet och handlingen. Man vill veta hur det ska gå för Karl Oskar och Kristina och man vill att det ska gå bra för dem. Mycket är ju kämpigt! Sedan tycker jag att själva historielektionen jag får under läsandets gång är suverän.
 
Nej, nu ska det definitivt inte dröja flera månader innan jag börjar med nästa del i serien. 

Inga kommentarer: