onsdag 8 maj 2013

Kockskola för ensamma hjärtan

Ibland vill man bara njuta och mysa när man läser. Bara fångas av allt vardagligt men ändå så trevligt! Det gjorde jag när jag läste Kockskola för ensamma hjärtan skriven av Marita Conlon-McKenna. Jag var lite skeptisk innan. Den första boken jag läste av henne var En liten hattaffär på hörnet tyckte jag var trevlig och mysig, Bröllopsfixaren sådär, Sommarbruden läste jag inte ens ut, så ni förstår att förväntningarna var inte höga. Men jag hade reserverat boken på biblioteket, bibliotekarien hade läst den och tyckt om den så jag gav den en chans.

Boken handlar om Alice i första hand, som efter en skilsmässa behöver ha en inkomst. Det går inte något vidare för henne på revisionsbyrån och bestämmer sig till slut för att öppna en slags kockskola i sitt hem för de som behöver förbättra sina kunskaper i matlagning. Till Alice kockskola kommer olika slags människor och vi får följa även deras liv i boken.

Det är mycket mat, många trevliga människor och många goda tankar. En feelgood-bok. Vad mer behöver man egentligen?

Inga kommentarer: