tisdag 19 mars 2013

Torka aldrig tårar utan handskar Del 2 Sjukdomen

Så var det dags att läsa del 2 i Gardells triologi, Torka aldrig tårar utan handskar. Del 1 var jag lyrisk över så förväntningarna var stora inför del 2.

Vi får följa Benjamin och Rasmus förhållande. Deras kärlek och motgångar. Tragik och elände. Man vet ju hur det slutar ändå känns det sorgligt och läsa berättelsen. Viktigt att berättelsen berättas och på det sätt det berättas gör det trovärdigt och seriöst.

Bitvis upplever jag boken som "hoppig". Man slängs hit och dit i handlingen, eller så var det jag som inte hade fullt fokus på boken. Ändå är det ju så bra. Jag ser fram emot sista delen i serien och därefter ska jag se tv-serien, för det har jag inte gjort ännu. Jag ville inte förstöra min bokupplevelse, för böcker är oftast bättre än film.

Inga kommentarer: