måndag 7 februari 2011

En dag

En bejublad bok, En dag, skriven av David Nicholls. Flera bloggare och bokrecensenter har skrivit om den som en jättebra feel-goodbok.

Boken handlar om Emma och Dexter. De träffas för första gången 1988 när de precis tagit examen vid universitetet. De tycker om varandra, men har som de flesta ungdomar vid den tidpunkten många järn i elden så de skiljs åt. Vi får följa Emma och Dexter på årsdagen under tjugo år framåt. Vi får insyn i deras liv. Ska de bli tillsammans igen eller inte?

Jag tycker att boken blir snuttifierad när man bara får ett kapitel i varje år. Jag tycker att jag precis snappat upp hur livet är för Emma och Dexter då det är dags att byta kapitel och hoppa fram ett år i livet. För mig är det trevligare när man får följa en person lite djupare. Någon feel-good bok kan jag inte för mitt liv tycka att detta är...

Betyg: 2

3 kommentarer:

klok som en bok sa...

Jag har också hört talas om denna och sett en intervju med författaren. Tänkte att det nog inte var min typ av bok fast ändå blir jag nog lite nyfiken:-)

Boktokig Eva Boström sa...

Skönt att höra att det finns fler som inte tyckte om boken, när alla verkar älska den. Du förstår säkert hur jag menar!

Det är svårt att få plats för annat än böcker i bokhyllan! Hur man än försöker!

Jag är verkligen fylld av inspiration efter träffen! :)

Vicky sa...

Jag är på sluttampen av boken och känner mig snuvad på något. Det blev inte alls den läsupplevelse som jag förväntade mig av hypen omkring boken. Recension kommer på min blogg inom ett par dagar - hoppas jag ;)